Tijdverloop van de explosies in Bilthoven

Wat donderdagochtend begon als een melding van een gaslek escaleerde in korte tijd in twee explosies met grote gevolgen. We hebben de gebeurtenissen van deze dag op hoofdlijnen op een rij gezet.

9:04 uur: De brandweer krijgt de eerste melding van een gaslek in de flat. De lekkage zou zijn ontdekt bij werkzaamheden aan de riolering. Of de lekkage ook op dat moment is ontstaan of dat de lekkage al eerder ontstond is nog onduidelijk.
9:40 uur: De Veiligheidsregio Utrecht meldt dat er 8 woningen worden ontruimd als gevolg van de lekkage. Stedin is dan nog onderweg om de gasleiding af te sluiten.
10:32 uur: Er vindt een ontploffing plaats in een woning op de begane grond. Er wordt een extra tankautospuit opgeroepen en er wordt opgeschaald naar GRIP1. Niemand raakt gewond en de schade lijkt beperkt tot de woning waar de ontploffing was en de woning daarboven.
10:49 uur: De VRU bevestigt dat vanwege de explosie is opgeschaald naar GRIP1 en er geen gewonden zijn gevallen. De woningen boven de plek van de ontploffing waren al ontruimd.
11:00 uur: De brandweer loopt in en uit bij de portiek van de flat. Door de eerste explosie liggen glasscherven voor de flat en is een raamkozijn uit de woning geslingerd. De achterruit van een auto die voor de deur geparkeerd stond is kapot.

Er liggen brandslangen en duidelijk is dat de brandweer met water heeft gespoten. Of dat is geweest om een brand te blussen is nog onduidelijk.
11:13 uur: De brandweer opent met een deurram een berging naast de portiek.
11:16 uur: De brandweer treft voorbereidingen om te gaan ventileren. Een ventilator en een afvoerslang worden naar binnen gebracht in de portiek.
Rond 11:18 uur: De tweede ontploffing vindt plaats. Er klinkt een flinke knal en er ontstaat een enorme stofwolk. De portiek stort in. Er klinkt meteen hulpgeroep. Een man die door de explosie was gevallen wordt door een brandweerman van de plek weggehaald en in veiligheid gebracht. Duidelijk is dat er mogelijk meer gewonden zijn en men is niet zeker of alle brandweerlieden in veiligheid zijn.
11:19 uur: Een noodprocedure van de VRU wordt opgestart. Twee Mobiel Medische Teams (traumahelikopters), zes ambulances en zes tankautospuiten worden met spoed gealarmeerd. Aan de kant waar de explosie de meeste schade toebrengt zijn de brandweerlieden snel weg, omdat de inzet wordt gericht op de achterzijde waar een brandweerman klem is komen te zitten.
11:48 uur: De brandweerman is bevrijd en wordt overgedragen aan de ambulancedienst. Er zijn op dat moment twee traumaheli's geland en de zeker zes ambulances staan klaar. Medische hulp wordt verleend. Twee brandweermannen worden met een brancard de ambulance in gereden en naar het ziekenhuis vervoerd.
11:51 uur: Er wordt opgeschaald naar GRIP2. Een gebied van 150 meter rond de betreffende flat is afgezet. Volgens de brandweer is en blijft er gevaar rond de flat, omdat niet duidelijk is of er nog gas lekt. Bovendien is het gebouw zeer instabiel.
13:08 uur: De VRU meldt dat 28 woningen zijn ontruimd en dat deze bewoners worden opgevangen in het gebouw van SSW in de buurt.
13:44 uur: De VRU meldt dat vier brandweermensen gewond zijn geraakt. Ze zijn allemaal aanspreekbaar en worden naar het ziekenhuis vervoerd. De stabiliteit van het pand wordt op dat moment nog onderzocht.
14:44 uur: Het Urban Search And Rescue (USAR) team wordt opgeroepen. Hulpdiensten willen uitsluiten dat er toch mensen onder het puin terecht zijn gekomen. Een woordvoerder van de VRU benadrukt dat er geen signalen zijn dat er mensen onder liggen.
15:55 uur: Twee speurhonden worden ingezet. De honden worden aan beide kanten van het ingestorte deel ingezet. Gelukkig levert de zoekactie niets op.
16:45 uur: Op een persconferentie waar de burgemeester van Bilthoven, clustercommandant van de brandweer en de directeur van SSW het laatste nieuws delen over de gebeurtenissen. Men maakt bekend dat totaal vijf brandweermensen en twee politieagenten gewond zijn geraakt en voor hun verwondingen naar het ziekenhuis zijn.
20:44 uur: Het incident wordt afgeschaald naar GRIP0. Daarmee is de inzet voor de hulpdiensten terug geschaald naar het dagelijks niveau en is verdere coördinatie tussen hulpdiensten op locatie niet langer nodig.

We hebben de genoemde tijden zo exact mogelijk geprobeerd te achterhalen, maar we kunnen niet 100% uitsluiten dat er enkele minuten verschil. Heeft u aanvulling en/of opmerkingen? Laat het ons dan weten via info@112provincieutrecht.nl .

Bent u getuige van een grote politie-inzet, een achtervolging of de inzet van een arrestatieteam? Laat het de redactie weten via onze tiplijn. Klik hier om meteen een Whatsapp-gesprek te openen

Klik op onderstaande knoppen om dit bericht te delen