Politieactie resulteert in 12 aanhoudingen

De politie heeft deze week tijdens een grote actie 12 mannen aangehouden op verdenking van het dealen van drugs. Een aantal werden op heterdaad betrapt door de agenten. Er zijn verdovende middelen, telefoons, dealerbenodigdheden en auto’s in beslag genomen.

De verdachten, in de leeftijden van 17 t/m 48 jaar en afkomstig uit Utrecht en Nieuwegein zijn op dinsdag 28 en woensdag 29 maart gearresteerd. Meerdere van de verdachten zijn door agenten op heterdaad betrapt tijdens het dealen. Na de aanhoudingen zijn vervolgens direct zoekingen gedaan bij in totaal zes woningen/panden. Bij de actie zijn er verschillende verdovende middelen zoals cocaïne, heroïne en hasjblokken in beslag genomen. Daarnaast zijn meerdere telefoons, andere dealerbenodigdheden en voor ongeveer 15.000 euro aan contanten in beslag genomen. Ook moesten de verdachten in totaal acht auto`s afstaan die bij de deals werden gebruikt. Naast de aanhouding van de twaalf vermoedelijke dealers zijn ook enkele afnemers aangehouden. Zij zijn na verhoor heengezonden.

Als aanvulling op deze aanhoudingen hebben de politie en gemeente Utrecht ook een bulk-SMS verstuurd naar bijna 1000 contacten. Deze contacten zijn aangetroffen in de telefoons van de vermoedelijke drugsdealers. De sms moet ze bewust maken van de wereld achter hun drugsgebruik of het dealen en geeft lezers de mogelijkheid om via Whatsapp in contact te komen voor mogelijke verslavingshulp, hulp bij het stoppen met dealen of andere vragen. De eerste reacties en hulpverzoeken zijn daarop al ontvangen.

Naast het bieden van hulp bij bijvoorbeeld een verslaving, is er ook aandacht voor de omgeving waar de aanhoudingen hebben plaatsgevonden en voor familieleden. Als de impact van de aanhoudingen in sommige buurten groot is, biedt de gemeente een voorlichtingsles aan op scholen in de omgeving. Ook informeren zij de buurt over deze actie. Zo gaan wijkagenten en medewerkers van de gemeente deze week de wijken in om inwoners te spreken over de signalen en het gevaar van drugscriminaliteit. Het jongerenwerk kan daarbij ondersteunen. Het buurtteam brengt bezoek aan achterblijvende gezinsleden en partners en verleent benodigde hulp.

Foto’s: Politie

Bent u getuige van een grote politie-inzet, een achtervolging of de inzet van een arrestatieteam? Laat het de redactie weten via onze tiplijn. Klik hier om meteen een Whatsapp-gesprek te openen

Klik op onderstaande knoppen om dit bericht te delen